Fotograf Annelie Malmgren- Porträtt och bröllopsfotograf i skåne!

Fotograf i Skåne

Min kamerautrustning



Bild: Hardwearzone.com

Har fått många frågor ang. min kamerautrustning.
Så nu tänkte jag skriva ner allt jag har i ett inlägg samt skriva en liten kommentar om varje sak.

Priserna kommer utgå från Prisjakt.nu och cyberphoto.se


Kamerahus:

Canon EOS 5D - runt 10000;-
Helt underbar! Har endast haft kameran i några dagar och redan är jag störtkär! Fullt fungerade bilder vid ISO 1000! Vilket är en hel del förbättring mot min andra. Var inne på att köpa Mk2:an, men kom fram till att det var in 15000;- bättre än denna ;)

Canon EOS 400D - 3995;- 
Detta är min första systemkamera. Det är en grymt bra nybörjarkamera, och jag har utveckats enormt mycket med den. 
Jag planerar att köpa en ny kamera efter sommaren, då jag börjar få allt fler fotojobb och det kräver bättre bildkvalité

Objektiv:
Canon EF 50mm f/1,4 USM - 3200;-
En uppgradering får objektivet ovan, riktigt fina färger och mjukt skärpedjup.
Skärpan sitter där den ska och autofokusen är snabb och tyst! Min nya favorit glugg

Canon EF 18-55 f/3,5-5,6 - 995;-
Jag har dock Canon EF 18-55 f/3,5-5,6 II , som är lite bättre. Det är kitobjektivet som jag fick med kamera, det funkar ju och det finns säkert många som tycket det är bra. Jag tycker inte att det är något att hänga i granen.
Bräddvidden är bra och funkar till allt, men skärpen sitter inte där den borde.

Tamron 28-75mm f.2,8 macro - ca 3500;-
Ett underbar objektiv, funkar bra till naturfotografering likaväl som porträtt eller macro.
Detta är ett av mina "standar"-objektiv nu, sitter nästan alltid på kameran.

Canon EF 80-200 f/4,5-5,6 - ?? ;-
Detta är ett gammalt och ganska värdelöst objektiv, som jag knappt använder. Tror man kan få det begagnat för runt 200;- , jag har fått låna det på obestämt tid av en bekant. Ska instaffa mig ett bra telezoom så fört budgeten räcker till


Blixt:
Canon Speedlite 580EX - 4500;-
Köpte den för inte sålänge sen, och kan inte använda den till max. Men det har fått många fina recensioner från andra användare. Så nu är det bara till att träna! ;)

Omnibounce - 263;-
Ett tillbehör till ovanstående blixt. Men sätter det på blixthuvudet för att det ska bli ett mjukare och jämnare ljus.
Blir verkligen en stor skillnad på ljuskvalitén


Övriga tillbehör:
Kameraväska Lowepro Nova 4 AW -  550;-
En fantastisk kameraväska enligt mig! Jag får plats med kameran, blixten, alla objektiv samt en massa andra tillbehör!
Den kan kännas lite väl fyrkanting, men det är inte så farligt. Den är även allväderstålig! :)

Canon BG-E3 Batterigrepp - 990:-
Detta kan man inte vara utan! Ger längre batteritid och ett stadigare grepp, guldvärt!
(plus så ser kameran proffsigare ut :P)

4 st batterier Canon NB-2LH - 295;- /st
2 stycken sitter i batterigreppet och 2 extra, har även ett till som Fredrik fått.

4 uppladdningsbara AA-batterier- ca 350;-/set
Köpte av märket GP, och fick laddare och 4 batteri.
Man måste ga laddningsbara till extarna blixten, annars kommer det bli dyrt i längden ;)
Ska köpa 4 batteri till, att ha som reserv.

Trådlösutlösare till 350D/400D -  180-300:- /st
Bra om man ska tta gruppbilder eller bara egobilder ;)
Men trycker på knappen så ställer skärpan in sig automatiskt och sen fotar den på 1-3 sec.

UV/skylight - 100-400;- /st
Skyddar objektiven för damm och sånt, skyddar även om man skulle råka tappa kameran. UV och skylight är typ samma, bara att uv-filtret är har en lite rosa ton och skyligh blå

Motljussskydd - 150-600;-/st
Det är viktigt för den som vill ha bättre bilder utomhus. Den tar bort ljus som kommer från sidorna och kan göra bildern grådaskig.

Rengöringkit:
Det är något som jag alltid har med mig. Man kan ta bort damm från sensor och rent allmänt hålla kameran ren och fin, väldigt viktigt, tycker jag iaf ;) Priset på detta varierar väldigt. Jag köpte mitt ganska billigt på netonet.se


Minneskort:

1 st 2gb Sandisk Compactflash Extrem III - 350;-
Räcker till massa jpeg filer, dock inte så många RAW

1 st 4gb Sandisk Compactflash Extrem III - 550;-

3 st 8gb Sandisk Compactflash Extrem III - 429;-

1 st 16gb Transcend Compactflash - 550;-

Externa hårddiskar:

1 st 500 gb Maxtor - 799;-
Verkligen ett måste för alla! Datorer är inte pålitliga nog för att spara alla sina foto på. Bröllopsfoto, vardagsfoto, semesterfoto, listan är lång över ovärderlig bilder.

1 st 80 gb TrekStor - 699;-
Mycket pengar för lite gb, men den är liten, smidigt och får plats i kameraväskan. Det är skönt att kunna ta med sig den till pojkvännen, skolan osv


Såklart kan man köpa alla sakerna billigare på tradera.se
Men det är ju en risk. Minneskort och Batteri kan jag rekommende, det har jag själv köpt via tradera


Det är nog allt för nu,
men jag kommer uppdatera när kameraväskan uppdateras ;)
Kommentarer
Catrin kitel

LITE saker du har då =P haha!!

Vi måste fota när jag kommer hem!! Saknar att bli tvingad att stå där framför och ha fredrik som bländar mig i ögonen ;-)

MISS YOU!!! <3<3

Snart 14 dagar! sen är jag hemma!!

2008-07-21 @ 21:30:45
LAJSA.NET

Vad nice att kamerorna gått ner så i pris. GNär jag köpte min Eos 350 kostade den 8000, när älskling köpte sen betalade han 10000.. Både med kitobj. Svider liiite :P



Jag har hört så mkt bra om Canon EF 50mm f/1,8 II .. Ser framemot den :D

2008-07-22 @ 06:45:06
URL: http://lajsa.net
jenny

Du är fantastisk duktig!! Måste berömma dig för att du har en lista på olika utrustning du har. Det hjälper verjkligen en som är "vilse" i "objektivdjungel" ;)



Fortsätt på det du gör!

2008-07-24 @ 23:43:36
URL: http://jennyk.blogg.se/
Suss

Hade en canon EOS 400D förut men dumt nog sålde jag den "/

2008-08-01 @ 12:23:14
URL: http://mesuss.blogg.se/
MissJeni

Härlig kameraväska, jag har också en maxtor fast på 1TB och en iomega på 500gb. Hittade till din blogg nyss, så nu ska jag som likasinnande egen företagare ta en titt på din hemsida och läsa lte fler inlägg här :)

2009-09-14 @ 20:50:29
URL: http://jeni.blogg.se/
[FOTOBLOGG] Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Jag har liknande grejer som du har :)



Gillar'om! :)

2010-02-18 @ 01:29:52
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: