Fotograf Annelie Malmgren- Porträtt och bröllopsfotograf i skåne!

Fotograf i Skåne

Skånska?



/aftonbladet.se

Shit! nu är där en gubbe som kräver att skånskan ska dubbas och översättas i radio och TV, dessutom så vill han att vi skåningar ska träna bort vår dialekt!
Hur korkad får man bli!? Han kan inte bara kräva såna saker för att han inte tycker om skånska! gubbskutt.
Löjligt.

Jag tycker skånska är fint, det är ju möö bättre än de där snackat dom kör på Liding ö ... helle da...
Det västa är att hela 56 % håller med honom...


Läs artiklen


Edit: Ojojoj, nu är Ola också med i dialektdramat ;)
Kommentarer
Prinzessin

Vi får ju itne glömma att det är aftonbladet och att det säkert är utelämnat information, vinklat och allt annat de hittar på för att skapa en stor nyhet.



En man som itne gillar en dialekt kan om aftonbladet får tag på det bli till en gigantisk nyhet.



alal grova dialekter bör textas på tv, för det finns skånska så grov så itne ens jag förstår den. Men samam gäller gotländska, norrländska ,värmländska m.m

2008-07-31 @ 12:32:33
URL: http://prinzessin.blogg.nu
Micke

Prinzessin: När jag gick i skolan fick jag lära mig ett ord som hette "inte". Efter hela tre "itne" på lika många stycken börjar jag undra om du var sjuk den lektionen.



Beträffande skånska är det en ful dialekt, men så länge man förstår vad som sägs kan jag leva med det. Hur som helst är det inte tillnärmelsevis så irriterande som vanskött skriftspråk, som ju sällan beror på geografiska olikheter utan istället på lättja/okunskap/dumhet.

2008-07-31 @ 13:45:41
Prinzessin

Micke: lägg dig i dina egna problem i stället för andras din Klydderöv.



Och du glömde en orsak till felstavningar, (inte när man skriver itne för det är för att det lätt blir så med tanke på hur tangentbord är uppbyggda) nämligne dysleksi. Lätja håller jag med om till viss del, men kalla mig fan inte dum för att jag skriver snabbt och inte kan stava.

2008-07-31 @ 14:13:44
URL: http://prinzessin.blogg.nu
Micke

Men ge dig! Din läsförståelse verkar om möjligt ännu sämre än din skrivförmåga. Jag har inte kallat dig dum. Jag gav faktiskt flera möjliga alternativ. Att du skulle ha dyslexi tror jag inte på, för i så fall skulle du veta hur det ordet stavas. Att det skulle gå snabbare att skriva fel faller på sin egen orimlighet för snabbast skriver man med korrekt tiofingrars fingersättning och då går det precis lika fort att skriva "inte" som "itne".



Då återstår lättja och dumhet. Vilket som passar in på dig ska jag låta vara osagt. För till skillnad från dig häver jag inte ur mig okvädningsord om folk jag inte känner. Inte för att "klydderöv" tog så hårt för det ordet finns ju inte på riktigt.



Att det skulle vara att "lägga sig i" att kommentera ett blogginlägg på en offentlig blogg förstår jag inte. Hur du skriver när du gör en inköpslista på Konsum är din ensak, men skriv inte debattinlägg om du inte tål att de debatteras.

2008-07-31 @ 14:40:02
Fotograf

Det är mycket gamla gubbar stör sig på. Bara ge dem ett stort leende och säga trevlig helg.

2008-07-31 @ 16:32:23
URL: http://stilbild.nu
Mari

Nä, elakt tycker jag. Skåne ligger i Sverige. Alltså är det ändå svenska. Det är likadant som att de felsta inte förstår grov värmländska. Det är svårare att höra vad dem säger tycker jag.

2008-07-31 @ 17:48:34
URL: http://kolikmim.blogg.se/
Jürgen Kohler

Man kan väl inte riktigt säga att skånska är en dialekt. Jag som bor i Halland, kan lätt urskilja flera olika dialekter som ryms inom Skånes gränser.



Jag kan ha förståelse för att det finns de som inte kan uppfatta vad som sägs, men man ska givetvis inte förbjuda skånska.



Det som stör mig mest är när folk säger "tjugi". Var fan kom i:et från? TjugO. Detta fel gör det dock inte svårare att förstå vad som avses.

2008-07-31 @ 18:02:02
eriande

Tilltaget framstår dock som lite smått patetiskt om man inte samtidigt kritiserar de invandrarstämmor man iband använder för nyhetsuppläsning och dylikt, som helt klart inte lärt sig behörska språket fullt ut.





2008-07-31 @ 19:24:10
Amanda

Haha, jag tycker han är helt dum i huvudet om jag får säga vad jag tycker. (: Dom som pratar en annan dialekt än stockholmska borde ju tycka att stockholmarna pratar jättekonstigt. Okej, nu vet jag inte vart i Sverige den där gubben kommer ifrån men ändå. Så konstigt tycker jag faktiskt att skåningarna pratar!

2008-07-31 @ 21:34:30
URL: http://paandah.blogg.se/
Angelica

Så löjligt! Så svårt är det verkligen inte att förstå sig på skånska!

2008-08-01 @ 00:03:23
URL: http://mygganangelica.blogg.se/
Hanna

Det är ju det som är charmen men skånskan, den där skorrande dialekten. Det är precis som norrländskan, lika oförstående men charmig i sig.



Vissa människor har lite att reta sig på....Ha en bra dag.

2008-08-01 @ 10:24:08
URL: http://hannasodergren.blogg.se/
Catrin kitel

när man läser detta så vill man ju bara bre på sin skånska ännu mer ;-) haha! allt för att jävlas med alla stockholmare! =D HAHAH!!

2008-08-01 @ 21:23:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: